مسئولیت های اجتماعی امام سجاد در عرصه فرهنگی مسئولیت های اجتماعی امام سجاد در عرصه سیاسی مسئولیت های اجتماعی امام سجاد در عرصه اجتماعی شخصیت بخشی به کنیزان و غلامان داستانی شگفت از صبر امام سجاد سنگی که امام سجاد به یکی از یاران دادند اهتمام امام سجاد علیه السلام به تأمین زندگانی فقراء حالات امام سجاد علیه السلام در زمانی که حج به جا می آوردند
حقّاً به نحوی محو ذات مقدّس ربوبی تبارک و تعالی گشته بودند، که حتّی اراده دیدن چیز دیگری را هم نکردند. و اینجاست که آدمی هرگاه به یاد عظمت و مقام و قرب معنوی حضرات معصومین:به ذات احدیت می افتد، حیران می گردد.
پس آمد و حضرت را متألم نمود، ولی باز حضرت به او توجه ننمودند، هنگامی که حضرت از نماز فارغ شدند متوجه شدند که شیطان است، از این رو او را سبّ کرده و لطمه زدند و فرمودند:
اهل لغت گفته اند : «ثفنه» مفردِ «ثفِناتُ الْبعیر» است، یعنی در هنگامی که روی زمین می نشیند و می خوابد آن قسمت هائی از بدن شتر که بر زمین می رسد، بعد از مدّتی محکم می شود و پینه می بندد
سیره نویسان در کتب خود برای امام سجاد حضرت علی بن الحسین علیهما السلام القاب بسیاری را ذکر کرده اند که مشهورترین آنها به شرح ذیل می باشد :
امام با تدبیر و دوراندیشی و کناره گیری مصلحتی از اوضاع سیاسی، توانست موقعیت ویژه اهل بیت علیهم السلام را پس از سال ها احیا کند و با اخلاق و رفتار کریمانه و بخشش های فراوان، دل های مردم را به سوی اسلام اصیل بکشاند. امام تا بدان حد نزد مردم محبوبیت یافت که مردم آن عصر همانند اصحاب پیامبر که دستان آن حضرت را می بوسیدند،
امام سجاد علیه السلام بدون کمترین امکانی برای ایجاد تحول در مردم، گام های مؤثری در سازندگی روحی و معنوی مردم برداشت. د ر ادامه ی بررسی مسئولیت های اجتماعی امام این بار به بررسی مختصر تلاش های سیاسی امام در عصر ایشان پرداخته ایم.
هر یک از این مشکل ها، رویکرد متناسب خود را می طلبید و می بایست با درایت و از سر احساس مسئولیت با آنها برخورد می شد.در اینو نوشته قصد داریم مشکلات پیش روی امام در تعامل با خلفای اموی را از دیدگاه دانشمندان اهل تسنن مختصرا بررسی کنیم
امام گاه به آیات الهی و گاه به سیره و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله اشاره می کرد تا مردم ارزش های اصیل را پاس بدارند و از فخر فروشی های جاهلی دست بردارند. تاریخ نگاران، نمونه های فراوانی از این نوع برخورد را بیان کرده اند
امام سجّاد علیه السلام به او فرمودند: ای حجّاج! تو بنائی را که ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام ساخته بودند، ویران کردی و اجزاء آن را در راه رها نمودی و به غارت بردی! و گمان کردی میراث تو می باشد؟!
مردی از حضرت امام زین العابدین علیه السلام سؤال کرد:به چه سبب ما را بر دشمنانمان برتری می دهند، در حالی که در بین آن ها افرادی وجود دارند که از ما زیباتر هستند؟
اگر یک نفر در بین شما باشد که خداوند متعال او را دوست داشته باشد، دعای او را مستجاب می نماید. سپس روی به جانب کعبه نموده و به سجده افتاد
خداوند تبارک و تعالی از حضرت آدم تا جدّ بزرگوار شما محمّد صلی الله علیه واله وسلم ، هیچ پیغمبری را مبعوث نکرد، مگر این که ولایت شما خانواده را بر او عرضه داشت! هر کدام از آن ها پذیرفتند، آسوده و راحت ماندند و هر کدام از آن ها درنگ نمودند و از حمل آن خودداری کردند، گرفتار یک ناراحتی شدند
حجاج تا می توانست بر مردم سخت گرفته و خونریزی برای او امری عادی می نمود تا اینکه مورخان تعداد کسانی که به دست وی کشته شده اند را تا 130 هزار نفر نیز یاد کرده اند به حدی که این خونریزی حتی به مذاق عبدالملک مروان نیز ناخوشآیند جلوه نمود .
ابوحمزه ثمالی یکی از یاران امام سجاد علیه السلام که روایاتی از تشرف حضرت خضر به محضر امام سجاد علیه السلام را اینگونه بیان کرده است .
امام گاه به آیات الهی و گاه به سیره و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله اشاره می کرد تا مردم ارزش های اصیل را پاس بدارند و از فخر فروشی های جاهلی دست بردارند. تاریخ نگاران، نمونه های فراوانی از این نوع برخورد را بیان کرده اند
مقام تسلیم در برابر حق تعالی از جمله مقام های ارباب سیر و سلوک از مقامات بالای سیر الهی است که پس از مرتبه رضا به قضای الهی قرار دارد و پس از مقام تسلیم، مقام شکر است. امام علی بن الحسین علیه السلام در سیره عملی خود، نمایانگر مقام تسلیم و شکر در برابر خواست الهی بود.
ابوحمزه ثمالی یکی از یاران امام سجاد علیه السلام که روایاتی از تشرف حضرت خضر به محضر امام سجاد علیه السلام را اینگونه بیان کرده است .
از مجموع روایات چنین برمیآید که موطن نخستین ابوخالد، کابل بوده است. با اینکه تصریحی به سال ورود او به حجاز نشده است، ظاهر روایات، حکایت از آن دارد که وی در طول حضور خود در حجاز، آنگاه که در کنار امام سجاد(ع) (امامت: ۶۱-۹۵ ق) بوده، دستکم یک بار با مساعدت امام به کابل سفر کرده است
شرح کوتاهی پیرامون شخصیت ابوخالد کابلی . برای شرح بیشتر به مقاله : " ابوخالد کابلی که بود؟ " مراجعه شود.
ابوخالد کابلی که بعد ها از اصحاب امام سجاد علیه السلام شد از دیدارش با امام زین العابدین می گوید .
امام صادق علیه السلام در مواجهه با عموی خود جناب زید بن علی علیهما السلام خبر شهادت وی را به نقل از امام سجاد علیه السلام به ایشان می دهند.
بنابر مستندات موجود در روایات و تاریخ، ابن حنفیه بعد از شهادت سیدالشهدا(علیه السلام) ادعاى امامت کرده است، ولى بعد از آنکه ثابت شد امام سجاد(علیه السلام) بعد از پدرش امامت را بر عهده دارد، وى از سخن خویش برگشت و به ولایت على بن حسین(علیه السلام) اقرار کرد. کلینى به سند صحیح، از امام […]
علما و رجالشناسان شیعه در مقام دفاع از محمد بن حنفیه دلایلی را برای توجیه غیبت او در واقعه کربلا مطرح کردهاند. به اعتقاد اینان عدم شرکت ابنحنفیه از سر نافرمانی و مخالفت با امام حسین (علیه السلام) نبوده و او در عدم همراهی با امام (علیه السلام) دلایل موجهی داشته است.
امام محمد بن علی الباقر در وصف برادران خود : عمر بن علی ، زید بن علی ، حسین بن علی و عبدالله بن علی الباهر چنین فرمودند :
حجاج تا می توانست بر مردم سخت گرفته و خونریزی برای او امری عادی می نمود تا اینکه مورخان تعداد کسانی که به دست وی کشته شده اند را تا 130 هزار نفر نیز یاد کرده اند به حدی که این خونریزی حتی به مذاق عبدالملک مروان نیز ناخوشآیند جلوه نمود .
امام با تدبیر و دوراندیشی و کناره گیری مصلحتی از اوضاع سیاسی، توانست موقعیت ویژه اهل بیت علیهم السلام را پس از سال ها احیا کند و با اخلاق و رفتار کریمانه و بخشش های فراوان، دل های مردم را به سوی اسلام اصیل بکشاند. امام تا بدان حد نزد مردم محبوبیت یافت که مردم آن عصر همانند اصحاب پیامبر که دستان آن حضرت را می بوسیدند،
امام صادق علیه السلام در مواجهه با عموی خود جناب زید بن علی علیهما السلام خبر شهادت وی را به نقل از امام سجاد علیه السلام به ایشان می دهند.
حقّاً به نحوی محو ذات مقدّس ربوبی تبارک و تعالی گشته بودند، که حتّی اراده دیدن چیز دیگری را هم نکردند. و اینجاست که آدمی هرگاه به یاد عظمت و مقام و قرب معنوی حضرات معصومین:به ذات احدیت می افتد، حیران می گردد.
امام با تدبیر و دوراندیشی و کناره گیری مصلحتی از اوضاع سیاسی، توانست موقعیت ویژه اهل بیت علیهم السلام را پس از سال ها احیا کند و با اخلاق و رفتار کریمانه و بخشش های فراوان، دل های مردم را به سوی اسلام اصیل بکشاند. امام تا بدان حد نزد مردم محبوبیت یافت که مردم آن عصر همانند اصحاب پیامبر که دستان آن حضرت را می بوسیدند،
حجاج تا می توانست بر مردم سخت گرفته و خونریزی برای او امری عادی می نمود تا اینکه مورخان تعداد کسانی که به دست وی کشته شده اند را تا 130 هزار نفر نیز یاد کرده اند به حدی که این خونریزی حتی به مذاق عبدالملک مروان نیز ناخوشآیند جلوه نمود .
ابوحمزه ثمالی یکی از یاران امام سجاد علیه السلام که روایاتی از تشرف حضرت خضر به محضر امام سجاد علیه السلام را اینگونه بیان کرده است .
امام گاه به آیات الهی و گاه به سیره و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله اشاره می کرد تا مردم ارزش های اصیل را پاس بدارند و از فخر فروشی های جاهلی دست بردارند. تاریخ نگاران، نمونه های فراوانی از این نوع برخورد را بیان کرده اند
مقام تسلیم در برابر حق تعالی از جمله مقام های ارباب سیر و سلوک از مقامات بالای سیر الهی است که پس از مرتبه رضا به قضای الهی قرار دارد و پس از مقام تسلیم، مقام شکر است. امام علی بن الحسین علیه السلام در سیره عملی خود، نمایانگر مقام تسلیم و شکر در برابر خواست الهی بود.
امام سجّاد علیه السلام به او فرمودند: ای حجّاج! تو بنائی را که ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام ساخته بودند، ویران کردی و اجزاء آن را در راه رها نمودی و به غارت بردی! و گمان کردی میراث تو می باشد؟!